Tone Bender: een drie transistor fuzz pedaal

Tone Bender Fuzz

De Tone Bender fuzz is een legendarisch effectpedaal dat een onuitwisbare stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van rock en psychedelische muziek.

De wereld van effectpedalen voor elektrische gitaren is een enorm en fascinerend rijk waar muzikanten hun klanken vormgeven om unieke en onderscheidende geluiden te bereiken. Onder de overvloed aan beschikbare opties zullen we in dit artikel ingaan op de oorsprong, kenmerken en blijvende aantrekkingskracht van het Tone Bender Fuzz-pedaal.

Oorsprong en evolutie

De Tone Bender Fuzz werd voor het eerst geïntroduceerd in het midden van de jaren zestig. Het werd snel populair vanwege zijn vermogen om een dikke en verzadigde fuzz-klank te produceren. In 1965 in Londen verscheen de Sola Sound Tone Bender, misschien wel een van de bekendste drie transistorfuzzes aller tijden. De originele Mark I Tone Bender, ontwikkeld door Gary Hurst, bevatte germaniumtransistors, wat bijdroeg aan het warme en organische geluid.

Veranderingen in ontwerp

Het ontwerp onderging verschillende iteraties, waarbij de Mark II- en Mark III-versies gebruik maakten van siliciumtransistors, die stabielere prestaties boden maar de onmiskenbare fuzz-karakteristieken behielden. Twee andere legendarische voorbeelden van dit circuit met drie transistoren zijn de Supa Fuzz en de Zonk Machine. De Supa Fuzz is gebouwd rond een Tone Bender MKII-circuit met drie transistors. De ‘filter’-bediening op die SupaFuzzes was dezelfde als de ‘attack’-bediening op een Tone Bender MKII. De Zonk Machine was een germanium fuzz met 3 transistors, afgeleid van een Tone Bender MkI en korte tijd geproduceerd in de jaren zestig.

Jimmy Page (The Yardbirds) met een Tone Bender in 1967, bron: http://www.bigmuffpage.com/

Tone Bender in het klassieke rocktijdperk

Eind jaren zestig en begin jaren zeventig markeerden de hoogtijdagen van het Tone Bender Fuzz-pedaal, toen het een integraal onderdeel werd van het sonische arsenaal voor iconische gitaristen. Opvallende gebruikers waren onder meer Jeff Beck, Jimmy Page en Mick Ronson, die het pedaal gebruikten om de baanbrekende geluiden van bands als The Yardbirds, Led Zeppelin en David Bowie’s Spiders from Mars vorm te geven.

Kenmerken van de Tone Bender Fuzz

De Tone Bender wordt geroemd om zijn vermogen om een dikke en wollige donzige klank te produceren met een unieke textuur die dynamisch reageert op de speeldynamiek. De Tone Bender Fuzz met drie transistors is agressiever dan de Fuzz Face (link). De eenvoud van het pedaal maakt deel uit van zijn charme, omdat het doorgaans slechts drie bedieningsknoppen heeft: volume, fuzz en soms een toonknop. De Fuzz-regelaar past de hoeveelheid gain aan, waardoor spelers van een subtiele crunch naar een volledige muur van fuzz kunnen gaan.

Revival en variaties

Hoewel de originele Tone Bender-pedalen vintage schatten zijn, hebben hun schaarste en kwetsbaarheid geleid tot een enorme vraag naar moderne reproducties en variaties. Zowel boetiekpedaalbouwers als gevestigde fabrikanten hebben hun interpretaties van de ToneBender gecreëerd, waarbij ze zowel germanium- als siliciumtransistors gebruiken om de essentie van het origineel vast te leggen en tegelijkertijd enkele van de beperkingen ervan aan te pakken.

Moderne alternatieven

Naast getrouwe reproducties hebben sommige pedaalmakers modificaties en hybride ontwerpen geïntroduceerd die de tonale mogelijkheden van het Tone Bender-concept uitbreiden. Spelers hebben nu de mogelijkheid om te kiezen uit een breed scala aan Tone Bender-geïnspireerde fuzz-pedalen, die elk een unieke kijk op dit klassieke effect bieden. Sommigen van hen staan hieronder.

Earthquaker Devices Park Fuzz Sound

EQD Park Fuzz Sound Vintage Germanium Fuzz Tone
Earthquaker Devices Park Fuzz Sound

Earthquaker Devices Park Fuzz is een van de meest veelzijdige Benders-modellen en gebouwd rond een Tone Bender MKIII-circuit. Het is een samenwerking tussen Earthquaker en Mitch Colby. Hij heeft germanium-transistors (AC125) en levert met een behoorlijke hoeveelheid versterking een uitstekende fuzz-to-clean-controle via je gitaarvolume. Zoals altijd is de demping het meest effectief wanneer de dons maximaal is. Dit pedaal heeft ook een hele mooie bovenkant.

JHS Pedals Bender 1973 London

JHS Bender
JHS Pedals Bender 1973 London

JHS Pedals Bender is gebaseerd op een zilver-oranje Sola Sound MKIII Tone Bender uit 1973. Het originele circuit had drie germaniumtransistors en klonk goed als de temperatuur goed was. JHS bouwde een circuit met behulp van siliciumtransistors en voegde true-bypass-schakeling en een JHS-modus toe voor extra versterking en een middenfrequentieboost. Dit pedaal heeft een dik klassiek-rockgeluid met een raspende beet. Denk aan Jimmy Page en Ziggy Stardust en je begrijpt wat ik bedoel.

Kernom Moho Fuzz

Kernom Moho
Kernom Moho Fuzz

Kernom Moho Fuzz is een nieuw soort fuzz en haalt zijn inspiratie uit verschillende fuzzklassiekers. Het is gebaseerd op analoge morphing. Morphing bestuurt de niet-lineaire elementen van de clippingfase door hun drempelwaarde in realtime te wijzigen. Het pedaal heeft alle klassieke Fuzz-smaken, inclusief verschillende smaken Tone Benders. Dit pedaal klinkt en voelt geweldig en heeft het extra voordeel van gebruikersvoorinstellingen!

Catalinbread Katzenkönig

catalinbread katzenkoning
Catalinbread Katzenkönig

Catalinbread Katzenkönig zit ergens tussen een Rat en een Tone Bender MKII in. De Katzenkönig is zwaarder en moderner klinkend dan een MKII. De toegevoegde bedieningselementen maken het pedaal veelzijdiger dan elk van de originele circuits. Dit produceert een geweldige en gerichte vetheid met een ronde en pittige aanval.

Catalinbread GiyGas

Catalinbread Giygas
Catalinbread GiyGas

Catalinbread GiyGas is een zeer aanpasbare fuzz met instellingen voor Tilt EQ, Mids, Dry Blend, Loud (Volume) en Fuzz. Dit is een zeer luide fuzz! De Blend-controle helpt de Fuzz te temperen en brengt een deel van het Dry-signaal binnen om deze te temperen. Het is een geweldig klinkende fuzz met een groter bereik en is helaas niet meer leverbaar.

Keeley Fuzz Bender

Keeley Fuzz Bender
Keeley Fuzz Bender

Keeley Fuzz Bender is een modern en unieke fuzz met de mogelijkheid om zowel moderne als authentieke vintage fuzz-geluiden te produceren. Het pedaal heeft bas- en treble-regelaars die krachtiger zijn dan die op vintage Tone Bender fuzz-pedalen. De bias-regelaar produceert het bekende geluid van een stervende batterij, maar produceert ook dikke en romige geluiden. Dit pedaal heeft veel mogelijkheden en produceert verassende en unieke fuzz geluiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.