VS Audio Effects, innovatieve pedalen uit Athene

vs audio effects aftermath

Wie houdt er niet van met de hand gemaakte boutique gitaareffecten voor een redelijke prijs? VS Audio Effects uit Griekenland is in ieder geval een bedrijf om in de gaten te houden!

Voor het verhaal van VS Audio gaan we terug naar het jaar 1946. Niet dat ze al zo lang bestaan, maar 1946 is het jaar waarin Project Diana van het US Army Signal Corps start. Project Diana was het eerste experiment in radarastronomie en er op gericht om radarsignalen van de maan te laten weerkaatsen en de gereflecteerde signalen te ontvangen. Het markeerde de geboorte van de radarastronomie waarmee later Venus en andere planeten in kaart zijn gebracht.

Oprichting van Versus Pedals in 2011

Fast forward naar 2011, het jaar waarin in Athene, Griekenland Panos Sotiropoulos voor het eerst Costas Theoharis ontmoette. Costas was in die tijd nog gitarist en Panos begon net met het maken van gitaareffecten. Ze discussieerden veel over muziek en met name over gitaareffecten. Na slechts een paar maanden waren er dan ook al de eerste prototypes pedalen en deze waren veelbelovend. Ze vormden samen het bedrijf Versus pedals en besloten om als eerste pedaal een ​​analoge delay te maken met tap tempo. Hierbij was het doel om het te laten klinken als een jaren 60 tape-echo. 

5 pedalen van VS Audio: Project Diana Delay, Fuzzytale Fuzz, Alchemy Chorus, Operation Trinity en Aftermath Overdrive/Distortion

Project Diana Delay is geboren

Na veel onderzoek, verschillende prototypes en revisies brachten ze het delay pedaal op de markt. Voor de naam van dit analoge delay pedaal lieten ze zich inspireren door de documentaire over Project Diana. Het concept van de US Army leek zo veel op het vertragingseffect dat ze niet lang twijfelden om het delay pedaal dezelfde naam te geven: Project Diana Delay was geboren. Het stereo(!) analoge delay pedaal maakt gebruik van Bucket Brigade Devices, heeft 6 presets waarin je je favoriete standen kunt opslaan, tap tempo, modulatie en een maximale delay van 550 milliseconde en het klinkt geweldig!

VS Audio Effects ontstaat in 2016

Na het afronden van Project Diana, ontwierpen ze in ongeveer 2,5 jaar nog vier andere gitaareffecten: een fuzz met de naam Fuzzytale, een chorus-vibrato pedaal Vibler, een distortion Operation Trinity en een dubbele overdrive met de naam Royal Flush. De Royal Flush is een tweekanaals overdrive met aparte regelaars voor elk kanaal. Het eerste kanaal is een low gain overdrive en is ontworpen voor het geluid van een early-breakup in een buizenversterker. Het tweede kanaal is een rijke overdrive met een lekkere crunch. Beide kanalen kunnen apart aan en uit worden gezet. Het pedaal is één van de bestsellers van VS Audio van dit moment. In 2016 besluiten ze verder om de naam van het bedrijf te veranderen in VS Audio Effects.

Mike Hermans demonstreert een VS Audio Royal Flush

Assortiment breidt uit met Aftermath, Alchemy en Straight Flush

Inmiddels (september 2020) bestaat het assortiment van VS Audio uit 8 verschillende pedalen. Aftermath is een overdrive/distortion/boost pedaal waar je zowel een soepele overdrive als een lead distortion sound uit kan halen. Het pedaal heeft een dynamische, aanslaggevoelige frequentierespons en doet denken aan een overstuurde buizenversterker. Operation Trinity is ook een distortion pedaal en produceert een warme distortion. Het pedaal heeft wat minder knoppen (Tone, Volume & Gain) dan de Aftermath en gaat qua klank ook meer richting de rock/metal. Verder is er nog een kleine (een kanaal) versie van de Royal Flush op de markt gekomen met de naam Straight Flush en een stereo Chorus, met presets met de naam Alchemy.

R.J. Ronquillo demonstreert een VS Audio Aftermath

Leuke en innovatieve features

Alle pedalen met presets (op dit moment zijn dat Alchemy en Project Diana) van VS Audio kunnen met elkaar communiceren. Het is hiermee mogelijk om de presets van al je pedalen te controleren met één pedaal. Hiervoor moet je de pedalen met TRS kabels aan elkaar verbinden en kiezen welk pedaal de MASTER is. Dit pedaal bepaalt dan voortaan de presets van de aangesloten pedalen (SLAVE). 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.