De 10 beste Marshall in a box pedalen

Marshall in a box

Een Marshall in a box is een goede oplossing voor iedereen die op zoek is naar een vintage Marshall geluid maar niet de beschikking heeft over een dikke portemonnee. Een originele JTM-45 uit de jaren 60 is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Er zijn inmiddels behoorlijk wat pedalen op de markt die gebaseerd zijn op een specifiek model Marshall versterker. Hieronder een overzicht van 10 van de beste Marshall in a box pedalen.

JHS Charlie Brown V4

JHS Charlie Brown V4 is gebaseerd op een JTM-45. De JTM-45 is een van de eerste versterkers van Marshall en werd gebouwd vanaf 1962. De JTM is gebaseerd op de Fender Bassman en had onder andere wat aanpassingen in het type buizen. Het klassieke JTM-45 geluid is warm en rijk aan boventonen met iets minder crunch dan de versterkers hierna. De Charlie Brown benaderd deze sound akelig nauwkeurig. Het heeft een drieband EQ waarmee je laag, midden en hoog kunt instellen. Het is een aanrader voor iedereen die een lekkere rock crunch nodig heeft.

J Rockett 45 Caliber

De 45 Caliber van J Rockett is ook gebaseerd op een JTM-45 uit de jaren 60. Dit pedaal heeft een tweebands equalizer waarmee je het hoog en laag kunt regelen. Iets minder opties dan de Charlie Brown dus. Qua geluid verschilt dit pedaal echter niet wezenlijk van de Charlie Brown. In mijn oren klink deze .45 iets ‘netter’ dan de Charlie Brown, de klank is net iets ronder. Het doet nog het meeste denken aan de scheurende slagpartijen van Malcolm Young in zijn jonge jaren. Daarnaast zijn ook de low gain settings van dit pedaal uitermate goed bruikbaar.

Keeley 1962X

Dit pedaal is gebaseerd op een Bluesbreaker combo versterker model 1962 (uit 1964). De Bluesbraker combo’s waren op hun beurt weer gebaseerd op de JTM-45. Bluesbrakers zijn 35 watt combo versterkers met KT66 buizen en 2 x 12 inch Celestion luidsprekers. Deze Keeley 1962X heeft de mogelijkheid om te kiezen tussen KT66 buizen (zoals de originele versterker) en KT88. In deze laatste stand krijg je iets meer headroom en een extra MOSFET-transistor voor een strakkere en dikkere sound en iets meer presence. Het is een lekker pedaal dat met name geschikt is voor lage en medium rock geluiden. Het pedaal werkt ook uitstekend met een boost ervoor waarmee je een nog dikkere sound krijgt.

Xotic SL Drive

Dit pedaaltje mag dan wel klein zijn, het geluid is mega. De 100 watt Marshal Super Lead en Super Bass model 1959 vormden het uitgangspunt voor dit Marshall in a box pedaal. Deze versterkers hadden vier KT66 buizen (tot en met 1967) en vier EL34 buizen (na 1967). Verder zaten er ECC83 buizen in de preamp. De versterkers stonden bekend om een houtig, organisch en verzadigd geluid. Zo ook deze Xotic SL Drive. Verder kan je kiezen tussen een Super Lead of een Super Bass met een interne dip switch. De Super Lead heeft veel gain en meer hoog dan de Super Bass. In de Super Bass stand krijg je iets meer compressie en een iets donkerder geluid. Het is een absolute aanrader voor Marshall afficionados!

Wampler Plexi Drive Deluxe

De Plexi is geen officieel versterker model van Marshall. De naam ‘Plexi’ refereert aan het gebruik van plexiglas, waarmee het panel van de versterker werd gemaakt. De 100 watt Super Lead wordt echter het meest geassocieerd met de naam Plexi. Deze Wampler Plexi Drive Deluxe heeft een 3-bands actieve EQ en extra hoog en laag boost schakelaars. Verder zit er een (pre-gain) boost op waarmee je nog meer gain tot je beschikking hebt. Het pedaal heeft een lekker, natuurlijk klinkende, verzadiging die het met name goed zal doen in rock. Het is zowel geschikt voor crunchy rock akkoorden als voor heldere, mid-range, lead tonen. Het is een zeer veelzijdig pedaal dat zowel goed met single coils als met humbuckers klinkt.

Catalinbread Dirty Little Secret (SL en SB)

Catalinbread Dirty Little Secret heeft twee verschillende voicings: Super Lead en Super Bass, die via een interne switch te schakelen zijn. Het pedaal is vergelijkbaar met de Xotic SL Drive, die op dezelfde manier te schakelen is. Het pedaal reageert bijzonder goed op de volumeknop van je gitaar. Draai je gitaar wat zachter en je krijgt een geweldig clean geluid. De gain van dit pedaal gaat van een milde crunch helemaal naar dat van een klassieke plexi en alles wat hier tussenin zit. De Super Lead stand geeft iets meer gain, de Super Bass heeft een volledig frequentiebereik en is met name geschikt voor single coil gitaren.

J Rockett Animal

Denk bij dit pedaal aan een overstuurde Plexi uit 1968 en je krijgt een idee van het geluid. De J Rockett Animal heeft de legendarische grom en midrange van deze vintage rock ’n roll-versterker. Als je het geluid wat cleaner wilt, draai je de volumeknop van je gitaar wat terug. Het pedaal reageert erg goed op de volume van je gitaar. Verder is het een simpel pedaal, de vier knoppen geven een fantastisch overstuurd geluid, hoe ze ook staan. Je kunt erg snel en makkelijk de perfecte sound vinden.

JHS Angry Charlie V3

JHS Angry Charlie V3 is een van de populairste pedalen van JHS. Het is het geluid van een JCM800 in een pedaal. Dat betekent high-gain scheurgeluiden met veel sustain en definitie. Deze derde versie van het pedaal heeft een volledige toonregeling met laag, midden en hoog waarmee het geluid van de bekende Marshall versterker nog nauwkeuriger wordt gesimuleerd. Kortom een zeer compleet effectpedaal dat geschikt is voor veel verschillende muziekstijlen, van rock tot metal.

Pettyjohn Gold Overdrive

Dit pedaal van Pettyjohn gaat via klassieke low-gain ‘bijna-oversturing’ naar plexi-achtige tonen tot volledige full-blown distortion. Het is met andere woorden een zeer veelzijdig pedaal. De Gold Overdrive is niet gebaseerd op een specifiek model Marshall maar meer op een ‘vintage Marshall’ uit de jaren 60. Het Marshall in a box pedaal heeft een veelzijdig parametrische EQ sectie met drie analoge filters waarmee je je toon nauwkeurig kunt instellen. Het pedaal heeft twee interne schakelaars waarmee je de headroom van de gain aanpast en waarmee je een Orange Drop condensator kunt toevoegen aan het hoog. Hiermee ontstaat een iets warmer, vintage geluid dat goed klinkt met heldere versterkers/gitaren.

JHS The AT+

Het laatste pedaal in dit overzicht is er een van JHS, The AT+. Het pedaal is door Andy Timmons ontworpen. Hij gebruikt het pedaal voor zijn zeer herkenbare gitaargeluid. Er zitten vijf knoppen op: Volume, EQ, Drive, Air, Boost en een driestanden schakelaar waarmee gekozen kan worden tussen 25 Watt, 50 Watt of 100 Watt. De boost zit voor het overdrive kanaal en kan met een aparte knop aan en uit worden gezet. Verder kan de boost ook met een extern pedaal worden bediend. Het pedaal gaat van een zeer subtiele oversturing helemaal tot gierende ‘are-you-mad’ distortion. In de 25 Watt stand heeft het pedaal relatief veel compressie en een ‘net’ overstuurd geluid. In de 100 Watt stand krijg je veel meer volume en een meer open geluid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.